Showcase
Sound Atlas #1「極地からの音」

開催概要
ー静寂に舞うオーロラは、壮大な音を奏でているらしい。 目に見えずとも確かに存在し、人々が共に有している(せざるを得ない)「コモンズ」に、風や香り、そして「音」がある。発せられた瞬間それは前後・上下の区別なく広がり、境界を越えて漏れ出ていく。人はそれをコントロールしようと試みるが、そもそも人間の耳では捉えることすらできない「音」が、いまも爆音で鳴っているかもしれない。 音楽イベントにおいて、しばしば、こうした「音」の性質は脇に置かれ、空間は区切られ、閉じられてしまう。しかし、本イベントでは、その本来の性質に立ち戻り、場と空間をひらくことで「音」をむしろひらく。トーク、パフォーマンス、DJ、ライブなど、さまざまな方法を通じて、さまざまな人々とともにそれを試みる。 「音」への想像力に揺さぶりをかけ、「音」の地平を広げるために。彼方で起こっている出来事は、今日、あなたに影響している。
CCBTの移転・リニューアルオープンを記念して、CCBT初の音楽イベントを開催します。2022年のCCBT開設以降、アートとテクノロジーの発想法や手法を参照・活用するCCBTにおける表現の中核には、いつも「音(サウンド)」が存在していました。一方で、「音」に関する本格的な実験や制作に取り組むには、環境的・条件的課題が数多くありました。 課題のすべてが解決されたわけではありませんが、リニューアルを機に、これらの制限を逆手に取り、従来の枠に収まらない、しかし「音」そのものの本質を捉え直すプロジェクト「Sound Atlas(サウンド・アトラス)」を始動します。そして、第一弾のイベントとして「Sound Atlas #1『極地からの音』」を音楽家・小松千倫との共同キュレーションにより開催します。 企画にあたっては、人間の耳には聞こえない超低周波音(インフラサウンド)に着想を得ています。インフラサウンドは、地球物理学の分野で長らく基礎研究が続けられてきた経緯を持ち、大規模な物理現象によって発生するため、地球環境変動を監視するための重要なツールとして将来的に防災のための情報を得る手段に活用できると考えられています。例えば、氷河の崩落等による巨大な圧力変化から南極においてもインフラサウンドが発生したり、大気中を遠方まで伝わるその性質から、8,000km離れたトンガの火山噴火音が日本でも観測されたりします。つまり、わたしたち人間が知覚できない「極地からの音」が、都市を超え、国を超えて、今も環境の中で莫大に鳴り響いているはずであるということです。 目に見えない遠い場所、耳で聞こえない音について、自らの知覚を超えて想像すること。 その想像力を起点に、本イベントでは、響き・漏れ・伝わっていく音の本質を、ライブ、パフォーマンス、インスタレーション、トークなど、領域を越えたコラボレーションと重なり合いから探求し、「音」の可能性をひらきます。ぜひ、お集まりください。 共同キュレーション 小松千倫(音楽家、美術家、DJ) 出演・参加アーティスト
荒⽊優光(アーティスト、⾳楽家、サウンドデザイナー)、GRAYCODE, jiiiiin(アーティスト)、⼩松千倫(⾳楽家、美術家、DJ)、慈⺟⼦(⾃炊+oboco)(DJなど)、Dove(ミュージシャン)、⼟井樹(⾳楽家、複雑系研究者、Alternative Machine Inc. シニアリサーチャー)、⻄川泰弘(大阪教育大学 環境安全科学部門 特任講師)、丹⽻隆介 (Prius Missile)(⾳楽家・アーティスト)、堀池ゆめぁ(⾳楽家)、Phew (ミュージシャン)、Mana Online(メディア)、Le Makeup(ミュージシャン)
⻘柳菜摘(アーティスト、詩⼈)、岩⽥智哉(The 5th Floorディレクター)、イーチン(イベント制作・オーガナイザー、ライター)、藤本⼀郎(⾳楽家、企画者)、細井美裕(サウンドアーティスト)、涌井智仁(美術家、⾳楽家、WHITEHOUSEディレクター・キュレーター)

開催概要
Sound Atlas #1 「極地からの音」
日時:2025年12月13日(土)16:00〜22:00(受付開始・開場:15:30) 会場:スパイラルホール(東京都港区南青山5-6-23 スパイラル3F) チケット料金:1,500円(事前予約制 ※先着順) 予約方法:予約フォーム(Peatix)よりお申し込みください。 受付期間:2025年11月13日(木)14:00〜 ※上限に達し次第受付終了
留意事項
・原則、チケット購入後のキャンセル・払い戻し対応は受け付けておりません。 ・本イベントは22:00までの開催です。16歳未満の方は21時以降、保護者同伴でのご入場をお願いいたします。また、18歳未満の方は保護者の同意のうえでお申し込みください。 ・ご参加にあたって特別なサポートを希望される方は申込時にお知らせください。 ・公演中、写真・映像の撮影が予定されており、来場者が映り込むことが予測されます。本公演で撮影する写真・映像の使用範囲は主催者による記録及び広報活動のほか、出演・参加アーティストおよび取材団体などの公式インターネット媒体、SNS、及び、外部メディア(新聞、テレビ、雑誌等)が含まれます。
アクセス
スパイラルホール(東京都港区南青山5-6-23 スパイラル3F)
東京メトロ銀座線・半蔵門線・千代田線「表参道駅」B1出口よりすぐ、B3出口より渋谷方面へ1分
クレジット
共同キュレーター:小松千倫
パフォーミングセノグラフ:荒木優光
テクニカルディレクション:村川龍司(arsaffix)
舞台監督:大田和司
音響:溝口紘美、渡邉武生(arte)、二本柳凛
照明:高田政義(株式会社 流)
制作:林慶一、原泉(CCBT)、稲田駿平(CCBT)、岩中可南子
テクニカル:伊藤隆之(CCBT)吉田慧悟、田中小太郎(arsaffix)、浪川洪作、今井亨
企画・立案:島田芽生(CCBT)
Sound Atlas(サウンド・アトラス)とは
「音(サウンド)」の座標を問い直すCCBTオリジナル・プロジェクト。目に見えない音の世界を多次元的に捉え、再構成することで、新たな「音の地図」を描くことを目指します。表現における音の可能性を広げると同時に、音を起点として多様な人々をつなぎ、次世代の音のあり方を共に探求します。
Players

小松千倫
Komatsu Kazumichi
Composer, Visual artist, DJ
Born in 1992 in Kochi, Komatsu Kazumichi is a Kyoto-based artist whose prolific output includes releases under multiple names for various labels and publishers, such as angoisse, BUS editions, flau, Manila Institute, psalmus diuersae, and REST NOW! Treating vibrations and waves from sound and light as his primary materials, his practice and research explore the physical and psychological pathways of subtle information transmission found within society and individuals. Komatsu’s major exhibitions include Osaka Directory 7 supported by RICHARD MILLE: Komatsu Kazumichi (2024, Nakanoshima Museum of Art, Osaka).

荒木優光
Araki Masamitsu
アーティスト、音楽家、サウンドデザイナー
Born in Yamagata Prefecture in 1981, Araki Masamitsu pursues a music-based practice on the peripheries of the field, using humor to explore the creativity of listening, and encouraging audiences to rethink contexts and effects. His performance and theater pieces include Vacant TT at Sound Around 004: Primitive (2024, ROHM Theatre Kyoto North Hall) and Public Address – Sound of Place (2021, Kunstenfestivaldesarts, Brussels). His solo exhibitions include Have something that defines my judgment (2022, gallery αM, Tokyo) and Zombie and me (2020, The Triangle, Kyoto City KYOCERA Museum of Art). Araki is also a member of the music group NEW MANUKE and released his first album, SOUR VALLEY, on the label Leftbrain.

GRAYCODE, jiiiiin
Artist
GRAYCODE, jiiiiin is a sound artist duo whose practice investigates vibration as the structural principle of existence and time as a perceptual material. Their works approach data as a condition for the emergence of the real and expand listening into an embodied and spatial event. Through compositions, installations, and performances, they reconstruct the sensorial layers of reality, translating invisible processes of sound and information into perceivable forms. By situating sound as both physical and conceptual medium, GRAYCODE, jiiiiin explore the interrelation between perception, materiality, and temporality across diverse environments.

慈母子(自炊+oboco)
JIBOCO
DJ

Dove
Musician
Dove weaves and expresses everyday life and past memories through vocals and synthesizers. She released the EPs Atarashi Karada and Palomino on the Berlin label Yegorka. Currently based in Osaka and Berlin, she performs live both in Japan and overseas while also working in graphic design, photography, video, and other creative fields. Dove is a host on NTS Radio, sharing music with audiences from her unique perspective.

土井樹
Doi Itsuki
Musician, complex systems researcher; Senior Researcher, Alternative Machine Inc.
Doi Itsuki pursues research on synchrony in social groups. His artistic practice explores means of understanding the unique experiences and feelings of others, including artificial systems, from their own standpoints. His major exhibitions include ALTERNATIVE MACHINE (2021, WHITEHOUSE, Tokyo), I Forgot How to Look at the Ocean (2022, JINNAN HOUSE, Tokyo), MONAURALS (2023, WHITEHOUSE, Tokyo), and Harsh Listening (2025, LESSAYA, Tokyo). His music releases include Peeling Blue (CD, 2017).

西川泰弘
Nishikawa Yasuhiro
Specially Appointed Lecturer, Environment and Safety Sciences Course, Osaka Kyoiku University
Nishikawa Yasuhiro is a planetary seismologist. After earning a master’s degree in earth and planetary sciences from the University of Tokyo, he completed a doctorate in earth, planetary, and environmental sciences at the University of Paris. He worked as an assistant professor at Kochi University of Technology before taking up his current position at Osaka Kyoiku University. Starting with natural waves emanating from earthquakes and sounds, he investigates the dynamics of the Earth and the universe. He is engaged in geoexplorations of infrasound (an inaudible ultra-low frequency sound) and seismic waves in extreme environments, including Mars, Antarctica, and the stratosphere. Nishikawa was part of NASA’s InSight program studying seismic activity on Mars as well as Japan’s 64th Antarctic Research Expedition. He has observed infrasound emitted by Mars, the re-entry of the Hayabusa2 and OSIRIS-REx asteroid probes, meteor shock waves, tsunamis, volcanic eruptions, glacial collapses, and other phenomena, using this to analyze the Earth’s inaudible sounds.

丹羽隆介(Prius Missile)
Niwa Ryusuke (Prius Missile)
Musician, Artist
Niwa Ryusuke’s practice occupies an interstitial realm between sociopolitically charged voices, sounds, and music. In addition to music releases, his output includes live performances in exhibition spaces using moving image and sculptural works. Niwa’s major releases are Russia China USA (2025), Kimigayo Overdose (2023), Akihabara Ginsberg (2021), and more. His major exhibitions include “We Are the World” (2025, CON_) and “Augmented Situation D: Dreaming of a Roaming City—Powered by PLATEAU” (2024, Hiroshima, Kanazawa, Osaka).

Phew
Musician
A founding member of legendary art punk band Aunt Sally, Phew has been active as a solo artist since the band disbanded in 1979. In the 2010s, she produced a series of releases featuring vocals and electronic music, gaining acclaim worldwide as an electronic artist. In February 2026, Phew will release a collaborative album with Danielle de Picciotto, one of the founders of the Berlin Love Parade.

堀池ゆめぁ
Horiike Yumea
music artist

Mana Online
Media
Mana Online is a Tokyo-based alternative culture media pursuing projects in the form of club events, internet radio, digital platforms, and media content. It aspires to archive and connect underground practices in and outside Japan, building infrastructures that translate into a tangible cultural presence. From the party series Hella Drama to the HKCR global radio show and the Root & Wings artist support platform, Mana Online bridges urban experience and emotional resonance, seeking new models for independent and sustainable cultural ecosystems.

Le Makeup
Musician

青柳菜摘
Aoyagi Natsumi
artist, poet
Aoyagi Natsumi pursues a project-based practice rooted in fieldwork and research as a contemporary artist using moving image. Her recent work includes the solo exhibition Logbook of a Sea Goddess (2022, Towada Art Center satellite venue space) and the group show ICC Annual 2024: Faraway, so close (2024, NTT InterCommunication Center). Her poetry collection Done Being Nurtured (2022, thoasa) won the 28th Nakahara Chuya Prize. Aoyagi is the head of the honkbooks art practitioner collective, and also works under the name Datsuo.

岩田智哉
Iwata Tomoya
The 5th Floorディレクター
Tomoya Iwata (b. 1995, Aichi) is a curator and the representative director of The 5th Floor, the curatorial space in Tokyo. He completed his MA from the Graduate School of Global Arts, Tokyo University of the Arts. Through on-site research, Iwata frequents alternative spaces in various cities mainly in Asia to further understand the dynamics between institutional and alternative art scenes in their individual context. As a practitioner who operates such a space himself, he explores the potential for alternatives to existing systems through curatorial practices beyond exhibition-making.

藤本一郎
Fujimoto Ichiro
音楽家、企画者

細井美裕
Hosoi Miyu
Sound Artist
Miyu Hosoi (b. 1993) is a sound artist whose practice centers on sound installations and theatrical works. Through her projects, she explores both the possibilities and limitations of sound as a medium of communication. In recent years, she has also engaged in research-based projects in Japan and abroad,focusing on the memories and records of places, objects, and people. Her work has been presented at the Barbican Centre(London), IRCAM(Paris), Mori Art Museum(Tokyo), the Tokyo Metropolitan Hibiya Park, the Nagano Prefectural Art Museum, Rohm Theatre Kyoto, the NTT InterCommunication Center [ICC], the Yamaguchi Center for Arts and Media [YCAM] and the Aichi Arts Center, among others.

涌井智仁
Wakui Tomohito
Visual artist, music artist, Director and Curator / WHITEHOUSE
Born in Niigata in 1990, Wakui Tomohito is a visual and music artist as well as the director and curator of WHITEHOUSE. His major exhibitions include “nonno” (2016, 8/ART GALLERY/Tomio Koyama), “Dark Independants” (2020, online and Tokyo), “JUNK’S PORTS” (2023, ANOMALY), “Electricity-Sound” (2023, 21st Century Museum of Contemporary Art), and “A Personal View of Japanese Contemporary Art: Takahashi Ryutaro Collection” (2024, Museum of Contemporary Art Tokyo).